Sådan når du ydercirklen af din målgruppe

søgen-efter-kunder

Kunder er det vigtigste aspekt, når det kommer til at drive virksomhed – for har du ikke nogen kunder, så har du ikke nogen forretning. Rigtig mange kæmper med at øge kundestrømmen til deres virksomhed – her giver vi dig 3 tips til, hvordan du kan nå ud til flere kunder og øge din omsætning. 

Suppler salg med service

Det er ikke nogen hemmelighed, at kunder er tossede med god service og lige netop et højt serviceniveau giver dig anledning til at nå ud til flere kunder. Lad mig illustrere det med et eksempel:

Lad os sige at du har en virksomhed som sælger printere. En oplagt mulighed for at yde en ekstra service i dette tilfælde, er muligheden for hjælp til montering. Der er en risiko for, at du vil blive valgt fra, hvis du ikke tilbyder montering, især hvis du sælger til erhverv. Ofte er større virksomheder ikke interesseret i, at skulle bakse med montering og installering og vil derfor hellere betale sig fra det. Med denne service kan du nå ud til flere kunder samtidig med, at du kan øge din indtjening.

Skru op for markedsføringen

Det giver lidt sig selv – hvis du gerne vil have flere kunder, så skal du skrue op for markedsføringen. Dette kan gå hen og blive umådelig dyrt alt efter hvilke marketing kanaler du benytter. Derfor anbefaler jeg, at du eksperimenterer med markedsføringen ved at prøve nye kanaler af.

Jeg prøver ikke at opfordre dig til, at smide flere hundredetusinde kroner i tv-reklamer – jeg tænker derimod på billigere alternativer. Et eksempel kunne være online markedsføring. Hvis du ikke har benyttet dette medie endnu, så er det bare med at komme i gang. Undersøgelser viser nemlig, at det er blandt de medier med den højeste return on investment.

Benytter du dig allerede af online markedsføring, har du formentlig ikke udforsket alle de forskellige kanaler. Nogle af de mest interessante herunder er: Søgemaskineoptimering, AdWords annoncering, sociale medier, e-mail marketing.

Gratis er godt

Ordet gratis fanger ene og alene en masse af dine kunders opmærksomhed, for let’s face it; der er en krejler gemt i os alle.

Jeg siger ikke, at du skal give produkter væk gratis, men det kunne derimod være en service. Hvis vi tager eksemplet fra før med printere, kan det eksempelvis være et tilbud om en gratis og uforpligtende samtale om den bedste løsning. Det kan også være gratis montering, ved køb for et bestemt beløb eller noget så simpelt som gratis fragt.

Du kan øge din kundekreds på mange måder – det handler bare om at være proaktiv, i stedet for at hænge i håndbremsen, når kunderne ikke kommer af sig selv. Held og lykke!